طبقه بندی فرآیندهای واجشناختی و داده هنجار مرتبط|به روزترین توانبخشی منطقه12شهرداری کرج  

طبقه بندی فرآیندهای واجشناختی و داده هنجار مرتبط|به روزترین توانبخشی منطقه12شهرداری کرج  

 

فرآیندهای واجشناختی شامل سه دسته کلی فرآیندهای ساختار هجا (whole word),جانشینی بخش (سگمان) , همگونی, و  فرآیندهای غیرمعمول می باشد.

  • فرایندهای ساختار هجا: زمانی است که ساختار هجایی کلمه هدف بواسطه کاهش, حذف یا افزودن یک یا دو صدا در هجا تغییر یابد: مثال book= bu.
  • فرآیندهای جانشینی: یک طبقه از صداها طبقه دیگری از صداها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در آن واج‌ها بخاطر تغییر جایگاه یا شیوه تولید تغییر می کنند: sun=tun
  • فرآیندهای همگونی: یک صدا یا طبقه خاصی از صداها به دسته دیگری شبیه می شوند, فرآیندهای همگونی می تواند پس رونده یا پیش رونده باشد.
  • در همگونی پیش رونده صدای بعدی صدای قبلی را تحت تاثیر قرار میدهد یابعبارتی یک دا تحت تاثیر صدای بعدی قرار می گیرد: doggy=goggy
  • در همگونی پسروند یک صدا تحت تاثیر صدای قبل از خود واقع می شود (doggy=doddy)در منابع معیارهای مختلفی رو می توان برای تعیین وجود فرآیند واجی مشاهده کرد. بااین حال هیچ معیار واضحی وجود ندارد و درمانگر باید از قضاوت بالینی خود استفاده کند. در تجزیه و تحلیل فرایندهای واجی چندین فاکتور راباید در نظر گرفت:
    • بسامد و درصد وقوع فرآیندها
    • تعداد وصدا یا تعداد طبقات صدایی تحت تاثیر

     

    زمانی که فرآیندهای بالا تا حد بالاتر از سن طبیعی ادامه یابد به عنوان تاخیر در نظر گرفته می شود. و زمانی که کودک فرآیندهای غیر معمول و آیدیوسینرتکی نشان میدهد به عنوان اختلال واجشناختی در نظر گرفته می شود. فرایندهای آیدیوسینکرتیک خطاهای هستند که در سیستم واجشناختی کودک منحصربفرد هستند (baby=taty,  banana=nini). زمانی که وجود فرآیندهای غیر معمول/ یا خطاهای واکه گزارش شود, نشانه ای از اختلال واجشناختی است نه الگوی تاخیر واجشناختی.

    باید اشاره کردکه برای بسیاری از اختلالات تولیدی و واجشناختی هیچگونه علت ساختاری یا عصبشناختی واضحی وجود ندارد و اغلب به عنوان آیدیوپاتیک یا عملکردی در نظر گرفته می شوند.

    Specific parameters for assesment:

    مقیاس های رسمی و منتشر شده متعددی برای غربالگری و ارزیابی وجوددارد. درمانگران مجبور نیستند که از ارزیابی های رسمی استفاده کنند و می ‌توانند از مقیاس‌های غررسمی خود استفاده کنند. از مقیاس های غربالگری بهمنظور  بررسی نقاط قوت و ضعف کودک در تمییز صداهای گفتاری و تولید آنها, شناسایی عینی اختلالات صداهای گفتاری و ارائه توصیه ها و ارجاع برای مداخله  استفاده می شود.

    به منظور ارزیابی گفتار یک کودک,درمانگر نیاز است که از آناتومی و مکانیسم فیزیولوژی گفتار و رد گفتار و زبان آگاهی داشته باشد. عموما پارامترهایی که باید از طریق ابزارهای رسمی و غیررسمی ارزیابی شوند به شرح زیر است:

    • تاریخچه گیری از خود مراجع یا مراقبین درجه 1 شامل تاریخچه پزشکی, تولد و مایلستون‌ای رشدی, تاریخچه اجتماعی, تاریخچه تحصیلی و شغلی و تاریخچه درمان قبلی
    • مکانیسم دهانی-محیطی مراجع ازجمله سرعت حرکات دیادو
    • غربالگری شنوایی
    • آزمون تولید و واجشناسی هنجار مرجع
    • ارزیابی گفتار محاوره در بافت های مختلف
    • آزمون‌های اضافی در صورت نیاز (مثل زبان, تمییز شنیداری, آگاهی واجشناختی)

     

    پس از اجرای آزمون‌های هنجار مرجع و گرفتن نمونه گفتاری, باید اطلاعات زیر درباره مراجع کسب شود:

    • خزانه آوایی/واجی, شامل لیست صداهایی که کودک می تواند تولید کند و دسته بندی آنها بر اساس شیوه جایگاه و واکداری, یا مخختصات ممیزه و اشاره به موقعیت صدای ایجاد ش ده در کلمه
    • خزانه واکه ها
    • خزانه ساختارهای هجایی (CV,CVC,CVCC)
    • نوع, تعداد, و ثبات خطاهای تولیدی
    • هرگونه فرآیند واجی
    • قابلیت فهم کلی گفتار کودک, در تک کلمات و گفتار پیوسته و مجددا ثبت ثبات و بسامد خطاها
    • تعیین شدت بر اساس یک مقیاس ذهنی(سابجکتیو) ملایم, متوسط یا شدید بر اساس قابلیت فهم
    • تحریک پذیریتولیدهای خطا (توانایی تقلید صدای هدف)
    • مقایسه نمونه های گفتاری کودک در بافت های مختلف از جمله گفتار خودانگیخته, گفتار خودکار, خواندن شفاهی, تقلید
    • ارزیابی های بیشتر در حوزه های زبان و تمییز شنیداری
    • ارزیابی مهارت های اگاهی واجشناختی مهم است (قافیه, واج آرایی, جداسازی واج, دستکاری واجی, ترکیب واجی و هجایی, تشخیص صدا و هجا, تقطیع صداها)

    ارزیابی این حوزههای مهم است و مقیاسهای هنجار مرجع متعدیی برای ارزیابی این مهرات ها وجود دارد, کودکان مبتلا به اختلالت واجشناختی ممکن است مشکلاتی را در این مهرات های داشته باشند حکه بر روی خواندن (رمزگشایی و درک مطلب) تاثیرگذار است.

     

    در صورتی که با یک کودک خردسال روبرو هستید که در مرحله شکل گیری تولید و واجشناسی است, باید به دلیل مهارت های گفتاری محدود او تحلیل مستقلی داشته باشید یعنی تنها تولیدات کودک  را بررسی کنید و آنها را با هنجارها مقایسه نکنید, موارد زیر را باید ارزیابی کنید:

    • خزانه صداهای گفتاری
    • شکل‌های هجایی
    • سنجش شدت بر اساس پائول و جننیگز (1992): براساس سطح متوسط پیچیدگی ساختارهای هجایی کودک, تعداد همخوان‌های مختلف تولید شده, و درصد همخوان‌های صحیح تولید شده در گفته های قابل فهم

     

    در مواجه با بزرگسالان دارای اختلالات تولیدی اکتسابی  ثانویه بر آسیب عصب شناختی, ارزیابی های اضافی زیر را باید مد نظر قرار داد:

    • بررسی جامع مکانیسم گفتار در طول تکالیف غیرگفتاری
    • تکالیف کنترل حرکتی دهانی-غیرکلامی
    • تکالیف برنامه ریزی و طرحریزی گفتاری
    • استفاده از مقیاس درجه بندی دیزآرتری
    • ارزیابی استاندارد قابلیت فهم کلمات, جملات و محاوره

     

    توجه: در ارزیابی باید افراد چند زبانه یا دارای گویش‌های متفاوت باید به این اطلاعات پس زمینه توجه داشت

    KEY QUESTION FOR CLINICAL INTERVIEW:

    مصاحبه بالینی باید منطبق با سن مراجه و نوع اختلال او (رشدی VS اکتسابی) اشد. تاریخچه پش از تولید شامل بیماری های کودکی, تب‌ بالا, تصادفات و بستری شدن, درمان‌ دندان های/ارتودنسی, درمان های کنونی.

    کسب داده های رشدی از قبیل:

    • قوه بینایی و شنوایی
    • برتری دست
    • مایلستونهای پیش گفتاری و گفتاری (بغ بغو, غان و غون, کلمات اولیه و ترکیبات اولیه کلمات

    از بزرگسالان باید درابطه با:

    • پس زمینه شغلی
    • مسائل سلامتی از قبیل بستری شدن, شرایط سرطانی, وقایع عصبشناختی یا ضربه به سر

     

    KEY CLINICAL INTERVIEW QUESTIONS FOR PARENTS

    1. What are your concerns regarding your child’s
      speech? نگرانی شما در مورد گفتار کودکاتان چیست
      2. When did you first notice any problems?اولین بار چه زمانی متوجه مشکل شدین؟
      3. What were your child’s fi rst sounds like
      (babbling, cooing)?اولین صداسازی های کودکاتن چطوری بود
      4. Are there times when your child’s speech is
      diffi cult to understand?زمان هایی هست که فهم گفتار کودکتان دشوار شود
      5. Are there times when your child’s speech isزمان هایی هست که فهمش آسون باشه
      easier to understand?
      6. Do you think your child avoids speaking آیا کودکاتن بخاطر نحوه گفتارش از صحبت کردن اجتناب دارد
      because of the way he or she talks?
      7. Is this your child’s fi rst speech-language evaluation? If not, what were the results of previous
      assessments?آیا کودکتان تا حال ارزیابی شده یا نه
      8. Has your child’s hearing ever been tested? If so,
      what were the results?شنوای یکودکتان بررسی شده ؟نتایج چه بوده
      9. What language is spoken most often at home?اغلب به چه زبانی در منزل صحبت می شود
      10. What language does your child speak most
      often?اغلب کودک شما به چه زبان ی صحبت می کند/
      11. Whom does your child interact with, and how
      (verbally, with gestures)? کودکشما به چه کسی بیشتر ارتباط دارد و چگونه ( کلامی یا ژست)
      12. Is it diffi cult to understand your child?
      13. Does your child add, omit, or substitute sounds
      at the beginning, middle, or end of words?
      14. Is your child aware of his or her speech
      diffi culty?
      15. Does your child seem frustrated by his or her
      speech diffi culty?
      16. Does your child’s speech diffi culty aff ect any
      of his or her daily play or school activities
      adversely?
      17. Does anyone in your family exhibit any speech
      problems
    2. التهاب درون‌شامه قلب|تخصصی ترین گفتار درمانی درحیدر آبادکرج 09121623463 
    3. افتادگی دریچه میترال|تخصصی ترین گفتار درمانی درشاهین ویلا کرج 09121623463 
    4. احیای قلبی ریوی|تخصصی ترین گفتار درمانی درمیدان امام حسین کرج 09121623463 
    5. هگزارلین|تخصصی ترین گفتار درمانی درمیدان نبوت کرج 09121623463 
    6. هموکروماتوز|تخصصی ترین گفتار درمانی درمیدان اتحادکرج 09121623463 
    7. دیابت نوع ۲|تخصصی ترین گفتار درمانی درمیدان توحید کرج 09121623463 
    8. دیابت نوع ۱|تخصصی ترین گفتار درمانی درمیدان اسبی کرج 09121623463 
    9. پیش‌دیابت|تخصصی ترین گفتار درمانی درمیدان مهران کرج 09121623463 
    10. هپاتیت ای|تخصصی ترین گفتار درمانی در جهانشهر کرج 09121623463 
    11. نارسایی حاد کبد|تخصصی ترین گفتار درمانی در عظیمیه کرج 09121623463 
    12. حرکات روده|تخصصی ترین گفتار درمانی در بلوارخان زاده کرج 09121623463 
    13. علایم ادراری|تخصصی ترین گفتار درمانی در بلوارشهرداری مهرشهر کرج 09121623463 
    14. پیوند قلب|تخصصی ترین گفتار درمانی در بلوارماهان کرج 09121623463 
    15. نخ دندان|تخصصی ترین گفتار درمانی در بلوارجمهوری کرج 09121623463 
    16. مسواک|تخصصی ترین گفتار درمانی در بلوارپرستار کرج 09121623463 
    17. کلرهگزیدین|تخصصی ترین گفتار درمانی در بلوارموذن کرج 09121623463 
    18. طب ایرانی | گفتارتوان گستر کرج09121623463 
    19. چک لیست کشوری دفاتر کار مامایی| گفتارتوان گستر کرج09121623463 
    20. چک لیست کشوری دفترکار تعذیه | گفتارتوان گستر کرج09121623463 
    21. چک لیست کشوری درمانگاه تخصصی دیابت | گفتارتوان گستر کرج09121623463 
    22. چک لیست کشوری درمانگاه تخصصی داخلی | گفتارتوان گستر کرج09121623463 
    23. چک لیست کشوری مراکز جراحی محدود | گفتارتوان گستر کرج09121623463 
    24.   
      • behtarinalborz.ir
        goftardarmanionline.ir
        googleimage.ir
        hamejaa.ir
        medu-karaj.ir
        siavashataee.ir
        slpnews.ir
        autismonline.ir
        avalinkaraj.ir
        behtarin-entekhab-karaj-siavashataee.ir
        behtarinkaraj.ir
        goftardarmanikaraj.ir
        goftareravan.ir
        google-map.ir
        googlegame.ir
        googlemovies.ir
        karaj-medu.ir
        kardarmanialborz.ir
        kardarmanikaraj.ir
        loknatclinic.ir
        loknatshekan.ir
        otalborz.ir
        otkaraj.ir
        pff-rhs.ir
        pooyesh-dar-goftardarmani-karaj.ir
        pooyesh-dar-kardarmani-karaj.ir
        siavash-ataee.ir
      •   میترا سلیمانی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی   عباس پورابراهیم عمران   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          فاطمه عباسی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          سمیه باقری   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          سیده فاطمه محمدی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          محمد رضا رحیمی موحد   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          فایقه نوروزی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          مهنوش معصومی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          گلنوش گل محمدی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          فرهاد سخائی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          زهرا احمدی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          زهره غلامزاده   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          عیسی اسدی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          مریم بارانی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          نسیبه احمدی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          محمد قادریی احسانپور   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          جعفر قادری واحد   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          لیلا شمس پر   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          حمیدرضا روحی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          رضوان اکبری منیع   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          فرشته محمدظاهری   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          محیا شیرزادی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          ریحانه اکبری   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          احمد حسینی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          کامیل رضایی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          نریمان بارانی زاغه   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          فرشاد کامکار   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          طاهره مصطفی پور   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          اسماعیل خالدی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

          زینب احمدی   بهترین کلینیک گفتاردرمانی استان | کلینیک گفتاردرمانی 

     

     

 

 

ادامه مطلب  در برخی از ساعات روز سکوت کرده و اصلا صحبت نکنید+ گفتاردرمانی جامع انلاین فرذیس کرج +

Related posts