کلینیک تخصصی توانبخشی سیاوش عطایی:چه عواملی باعث کودک آزاری میشود؟ بخش دهم

گفتاردرمانی کودکان در کرج , بهترین کرج ادرس گفتاردرمانی در کرج , بهترین کرج درمان لکنت زبان در کرج , بهترین

کلینیک تخصصی توانبخشی سیاوش عطایی:چه عواملی باعث کودک آزاری میشود؟ بخش دهم
3- نقص یا ابهاماتی قانونی

یکی از عوامل اجتماعی–سیاسی کودک آزاری در بعضی کشورها، فقدان قوانین حمایتی از اطفال است.

در ایران قوانین خوبی وضع شده، ولی با این حال هم چنان نواقص و ابهامات قانونی محسوس و تاثیر گذار است.

قانون پشتیبانی از کودکان و موادی از قانون مدنی و قانون مجازات اسلامی و آئین دادرسی، گرچه تا حدی خلاء قانونی را پر کرده است، ولی مبتلا به ابهامات و نواقصی است که دست سیستم قضایی و مراکز مددکاری را بسته است.

دو موضوع برجسته در این مورد، فقدان شفاف سازی کودک آزاری جسمانی و ذهنی و ارتباط آن با تنبیه جسمی است؛ چرا که قوانین حد متعارف تنبیه بدنی را تعریف نکرده، ضمن اینکه قانون می‌توانست به اولویت بندی راهکارهای مناسب تربیتی نیز بپردازد.

از سمت دیگر، کاستی ساختار گزارش دهی و کشف جرم در حوزه کودک آزاری، ضرورت اهتمام بیشتر قانونگذاران در جهت ارائه راهکارهای قانونی بیشتر از پیش می‌طلبد.

ضمن اینکه مجازات‌ها و اقدامات تامینی مناسب با کودک آزاری نیز خود بحثی اساسی و مهم است؛ چرا که به سهولت نمی‌توان در همه موارد حکم به عزل سرپرست خانواده‌ای به سبب آزار کودک داد؛ زیرا قسمتی از این پدیده‌ها، ناشی از ناآگاهی، کاستی اقتصادی و عواملی از این دست اند، که با صرف مجازات زندان یا جریمه نقدی قابل جبران نیست.

چنان که جدا کردن فرزند از خانواده نیز زیان بار بوده، اثر منفی دیگری بر کودک دارد.

لذا باید شیوه‌های آموزشی و مهارت‌های تربیتی پدر و مادر را افزایش داد و تا آنجا که شاید از مجازات هایی که خود عارضه‌های جبران ناپذیری بر نهاد خانواده دارد، اجتناب کرد.

ادامه مطلب  گفتاردرمانی لکنت زبان کودکان آنلاین رجایی شهر کرج + گفتاردرمانی آنلاین ایران ملاكهاي تشخيص نقص در توجه همراه با بيش فعالي (بر اساس كتاب DSM IV ) شامل موارد زيراست:

4- مشکلات محیط آموزشی

با اهمیت‌ترین محیط آموزشی کودکان مدرسه‌ها است. مدرسه، جایی است که کودک زمان خیلی زیادی از عمر خود را در آن می‌گذارند.

بنابراین دشواری هایی که در مدرسه برای دانش آموزان ایجاد میشود، مانند انتظار بیشتر از اندازه، اضطراب، هراس ناشی از رقابت‌های شدید، تبعیض، تنبیه جسمی، تحقیر، توهین و… سبب آزارهای روانی و ‌جسمی کودکان میشود.

به بیان بعضی از محققین، ساختار ناکارآمد ارزش گذاری در مدرسه‌ها و شیوه‌های تنبیهی ناپسند از عواملی است که باعث مشکلات پیش گفته می‌گردد.

البته قسمتی از چنین دشواری هایی به ناتوانی‌های تربیتی معلمین بر می گردد.

بنا به آمار کانون پشتیبانی از حقوق کودکان، ۶/۳ درصد از کودک آزاری‌ها در سال ۸۴ توسط مدیران و معلمان بوده است.

بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی فارسان
بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی فرادنبه
بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی فرخ‌شهر
بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی کاج (شهر)
بهترین کلینیکهای گفتاردرمانی کیان (شهر)

Related posts