بهترین کلینیک توانبخشی در کرج:راهکارهای ساده تقویت حافظه برای همه افراد در سنین مختلف

بهترین کلینیک توانبخشی در کرج:راهکارهای ساده تقویت حافظه برای همه افراد در سنین مختلف

چگونگی تقویت حافظه و روش های آن

تقویت حافظهو به‌خاطر سپردن اطلاعات بیشتر یکی از آرزو‌های دیرین بشریت است، حافظه سازوکار پیچیده‌ای است که نیازمند مقداری زمان است تا مغزاطلاعات جدید را تحلیل کند. برای وقوع این پدیده، تثبیت حافظه (هنگامی که، حافظه‌ی کوتاه مدت، کاملا ثبت شده و در آینده نیز قابل بازیابی است) یکی از حیاتی‌ترین گام‌ها است.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده‌ باشد که مطالبی را که قبل از خواب مطالعه کرده‌اید، به راحتی در یادتان باقی‌مانده‌است؛ پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که عمل تثبیت حافظه، در هنگام خواب اتفاق می‌افتد. هنگامی که در خواب هستید، بدن‌ استراحت می‌کند؛ اما مغز به‌شدت مشغول کار است. در طول این مدت فعالیت، بخش‌های مختلف مغز با یک‌دیگر در ارتباط هستند.

قبل از آزمونِ مهم بعدی که در آن شرکت می‌کنید، حتما چندتایی از این روش‌ها را برای تقویتِ حافظه‌تان، امتحان کنید. این روش‌های امتحان پس داده، به شما کمک می‌کنند حافظه‌تان را تقویت کنید، اطلاعات را بهتر به یاد بیاورید و آنها را بهتر به خاطر بسپرید.

روش های تقویت حافظه

1. روی چیزهایی که مطالعه می کنید، تمرکز کنید

تمرکز، یکی از مولفه‌های اصلیِ تقویت حافظه است. برای اینکه اطلاعات از حافظه‌ی کوتاه‌مدت به حافظه‌ی بلند‌مدت شما منتقل شوند، باید به صورت فعّال و مستمر به این اطلاعات توجه کنید. سعی کنید مطالب جدید را در شرایطی یاد بگیرید که هیچ عاملی (مثل تلویزیون، موسیقی و …) تمرکز شما را به هم نمی‌زند.

اگر هم‌اتاقی‌های شلوغ یا بچّه‌های پر سرو‌صدایی دارید، احتمالا به این سادگی‌ها نمی‌توانید از شرِ حواس‌پرتی خلاص شوید. در این شرایط می‌توانید زمانی را برای تنهایی‌های خود، کنار بگذارید. از هم‌اتاقی‌های‌تان بخواهید، کمی تنهای‌تان بگذارند و از همسرتان خواهش کنید یک ساعتی از بچّه‌ها مراقبت کند تا بتوانید روی کارتان تمرکز کنید.

ادامه مطلب  کلینیک درمان اختلالات یادگیری کرج عظیمیه میدان بعثت زنبق ۱۷

تقویت حافظه

۲. به جای مطالعه‌ی طولانی و پیوسته، در جلسات متعدد و منظم مطالعه کنید

یادگیری مطالبِ جدید در جلسات مختلف و با فواصل زمانیِ بیش‌تر، به شما کمک می‌کند زمان مورد نیاز برای پردازشِ اطلاعات را در اختیار داشته باشید. تحقیقات نشان داده است، دانش‌آموزانی که مطالب جدید را در جلسات منظم و با فاصله یاد می‌گیرند، این مفاهیم جدید را بسیار بهتر از دانش‌آموزانی که با همه‌ی این مطالب در یک جلسه‌ی طولانی آشنا شده‌اند، به یاد می‌آورند.

۳. اطلاعاتی که یاد می‌گیرید را دسته‌بندی و منظم کنید

محققان متوجه شده‌اند که اطلاعات مختلف در حافظه‌ی ما در دسته‌بندی‌های مرتبط و مشخص ذخیره می‌شوند. شما می‌توانید با دسته‌بندی و جدا کردن اطلاعاتی که یاد می‌گیرید از این ویژگی، بهره‌ها ببرید. کافی است مفاهیم و جملات مشابه را در یک دسته قرار دهید یا یک طرح کلی از یادداشت‌ها و کتاب‌هایی که می‌خوانید درست کنید تا بتوانید مفاهیم مشابه را در یک گروه قرار دهید.

۴. از روش‌های یادیار برای یادآوری اطلاعات کمک بگیرید

روش‌ یادیار، ابزاری است که دانش‌آموزان معمولا از آن برای یادآوری اطلاعات مختلف استفاده می‌کنند. یادیار، روش ساده‌ای برای یادآوریِ اطلاعات است. مثلا می‌توانید برای حفظ کردن جمله‌ای که باید آن را به خاطر بسپارید، در ذهن‌تان آن را با یک مسئله‌ی معمولی و عادی که با آن آشنا هستید، پیوند بزنید. بهترین روش‌های یادیار، آنهایی هستند که بدیع هستند، از تصوّراتِ مثبت شکل می‌گیرند و جنبه‌ی طنز دارند. می‌توانید برای به خاطر سپردن اطلاعات از شعر، آهنگ و یا یک لطیفه‌ استفاده کنید.

۵. اطلاعاتی که یاد می‌گیرید را به دقّت و با جزئیات شرح دهید و تکرار کنید

برای اینکه اطلاعات جدیدی را که به خاطر می‌سپارید، به یاد بیاورید، باید آنها را در حافظه‌ی بلندمدت‌تان کُدگذاری کنید. یکی از روش‌های بسیار قدرتمند کدگذاریِ اطلاعات، تکرار مفاهیم و جزئیات است. برای ملموس‌تر شدن مفهوم کدگذاری اطلاعات، می‌توان از این مثال استفاده کرد: تعریف اصلی یک عبارت را بخوانید، آن را به حافظه بسپارید و سپس اطلاعاتِ جزئی‌تری را درباره‌ی عبارت مورد نظر، مطالعه کنید. بعد از اینکه چند بار این کار را تکرار کنید، احتمالا متوجه می‌شوید که یادآوری اطلاعات، خیلی ساده‌تر شده است.

ادامه مطلب  لیست پایگاه ها سنجش درسال 98|گفتارتوان گستر درنوروز آباد کرج 09121623463

۶. برای بهبود قدرت حافظه و یادآوریِ خود، مفاهیم و اطلاعات را تجسم کنید

خیلی از افراد برای یادگیری و یادآوریِ بهتر آموخته‌ها، اطلاعات و مفاهیم جدید را تجسم می‌کنند. به عکس‌ها، نمودارها و سایر تصاویر کتاب‌های درسی خود دقت کنید. اگر نشانه‌های تصویری زیادی در اختیار ندارید، نشانه‌های مخصوص به خودتان را درست کنید. مثلا در حاشیه‌ی یادداشت‌های‌تان، نمودار یا شکل‌های مختلف بکشید و یا از ماژیک‌های نشان‌گر یا خودکارهایی با رنگ‌های مختلف برای دسته‌بندیِ اطلاعاتی که مطالعه می‌کنید، استفاده کنید.

۷. بین اطلاعات جدید و دانسته‌های قبلی، ارتباط برقرار کنید

وقتی مطالب جدید و ناآشنا را یاد می‌گیرید، سعی کنید بین آنها و دانسته‌های قبلی‌تان، ارتباط برقرار کنید. با ایجاد ارتباط، بینِ مطالبی که از قبل می‌دانید و ایده‌های جدید، می‌توانید تواناییِ به خاطر سپردن و یادآوری آنها را به شکلِ چشم‌گیری افزایش دهید. برای یادآوریِ وظایف عادی روزانه‌ی خود (مثل خریدن نان!) هم می‌توانید همین کار را تکرار کنید.

تقویت ذهن

۸. مفاهیم جدید را به بقیه آموزش دهید

تحقیقات نشان می‌دهد که مطالعه‌ی مطالب جدید با صدای بلند در یادگیری آنها تأثیرِ بسزایی دارد. تجربه‌ی معلمان و روان‌شناسان نیز ثابت کرده است که آموزشِ مفاهیم جدید توسط خود دانش‌آموزان به سایر همکلاسی‌ها، فرآیند یادگیری و یادآوری مفاهیم جدید را بهبود می‌بخشد. شما می‌توانید از این ایده در فرآیندِ مطالعه و یادگیری خودتان، استفاده کنید. مثلا می‌توانید مفاهیم و اطلاعات جدید را به یکی از دوستان خود یا کسی که با او درس می‌خوانید، آموزش بدهید.

۹. به مطالب دشوار، بیش‌تر توجه کنید

آیا متوجّه شده‌اید که گاهی اوقات یادگیری مطالبِ ابتدا و انتهای هر فصل چه‌قدر ساده‌تر از سایر بخش‌هاست؟ دانشمندان در تحقیقات خود متوجّه شده‌اند که ترتیب قرارگیریِ اطلاعات، می‌تواند در یادآوری آنها نقش مهمی داشته باشد. این موضوع را اثرِ موقعیّت‌های سِری (serial position effect) می‌نامند.

ادامه مطلب  کلینیک بازی درمانی با رویکرد توانبخشی موثر در درمان لکنت l 09121623463 برف‌انبار

درست است که به خاطر سپردن اطلاعاتی که در میانه‌ی فصل قرار گرفته‌اند مشکل است، اما شما می‌توانید با تمرین و تکرار بیش‌تر، بر این مشکل غلبه کنید. روش دیگری که می‌توانید به کار ببرید، بازسازیِ مطالبی است که فراگرفته‌اید. وقتی با یک مفهوم ِمشکل مواجه می‌شوید، قَدری بیش‌تر برای یادگیریِ آن زمان بگذارید.

۱۰. هر چند وقت یک‌بار، روش مطالعه‌ی خود را تغییر دهید

یک روشِ عالی دیگر برای اینکه قدرت یادآوری خود را افزایش دهید این است که هر چند وقت یک‌بار، روند مطالعه‌ی خود را تغییر دهید. مثلا اگر عادت کرده‌اید موقع مطالعه در جای مشخصی بنشینید، دفعه‌ی بعدی، موقعیّتِ جدیدی را امتحان کنید. اگر بعدازظهرها مطالعه می‌کنید، هر روز صبح چند دقیقه‌ای را به مرور مطالبی که شب قبل یاد گرفته‌اید، اختصاص دهید. با اضافه کردن تجربه‌ها و عادت‌های جدید به زمان‌های مطالعه‌، می‌توانید از تلاش‌های‌تان نتیجه‌ی بهتری بگیرید و حافظه‌ی بلندمدت‌تان را به شکل چشم‌گیری، تقویت کنید.

ذهن و حافظه

عوامل تاثیر گذار در تقویت حافظه

تاثیر آرامش در تقویت حافظه

اولین عامل موفقیت در تمام ابعاد زندگی آرامش است، آرامش از درون انسان سرچشمه می‌گیرد و تاثیر مثبت خود را بر محیط پیرامون افراد می‌گذارد، آرامش بستر ایجاد تمرکز و تقویت حافظه است و این آرامش است که در بهبود حافظه نقشی بسیار پر رنگ دارد، زمانی که انسان آرام است عملکرد بهتری در انجام کارها خواهد داشت و یادگیری بهتر انجام خواهد شد.

به عنوان مثال در نظر داشته باشید شخصی که به دور از استرس و اظطراب و در کمال آرامش به یادگیری موضوعی می‌‌پردازد عملکرد بسیار بالاتری نسبت به فرد در استرس و ناآرام خواهد داشت و در این‌جا عامل آرامش است که تفاوت‌ حافظه رو آشکار می‌سازد . با یادگیری تکنیک تن‌آرامی که در آینده در مورد آن خواهیم نوشت به شما می‌گوییم که چگونه می‌توانید با ایجاد آرامش در خود کارایی ذهن و حافظه خود را بالا ببرید.

ادامه مطلب  ۴۷ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند

تاثیر مطالعه بر تقویت حافظه

ذهن و حافظه انسان همانند ماشینی در حال حرکت است که اطلاعات نقش سوخت آن را بازی می‌کند و با دادن سوخت بیشتر سرعت حرکت آن نیز بالاتر می‌رود، و امروزه نمی‌توان منکر این شد که مهم‌ترین روش انتقال اطلاعات به حافظه و ذهن مطالعه و خواندن است، پس با یادگیری هر چه بیشتر در حال ارتقا توانایی حافظه خود هستید.

ممکن است بگویید فرد کم هوش در یادگیری دچار مشکل است اما خیر، یادگیری و مطالعه خود دارای روش‌هایی است که انسان را در این امر کمک می‌کند، یادگیری تکنیک‌های تند خوانی به همراه یادگیری و بررسی عوامل کندخوانی شما را در این موضوع یاری می‌کند که از توانایی‌های حافظه خود غافل نشوید.

نقش استعداد در تقویت حافظه

هیچ‌گاه نمی‌شود منکر این قضیه شد که استعدادها در افراد مختلف متفاوت است و هر شخصی در یک امر به خصوص توانایی کسب مهارت بالاتری دارد، برای مثال شخصی که در رانندگی ماشین و یادگیری آن توانایی خوبی دارد نسبت به کسی که راننده‌ی خوبی نیست دارای هوش برتری نیست بلکه ممکن است همین اتفاق در موضوع دیگری بین این دو فرد کاملا متفاوت باشد و برعکس عمل کند. لذا بحث مقایسه قدرت حافظه و هوش به صورت کاملا نسبی اتفاق می‌افتد.با پیدا کردن استعداد ذهنی خود و ارتقا آن بخش می‌توانید قدم بزرگی در ارتقا کلی حافظه خود داشته باشید.

نقش اعتماد به نفس در تقویت حافظه

ما معتقدیم اولین اصل تقویت حافظه اعتماد به آن است، حافظه همانند یک شبکه یا توری است که هر چه اعتماد به این شبکه بیشتر باشد سوراخ‌های این شبکه تنگتر می‌شود و هر چه در این موضوع تردید وجود داشته باشد سوراخ‌های این شبکه گشادتر می‌شود.

ادامه مطلب  مرکز درمان قطعی لکنت زبان | گفتار توان گستر مرکز تخصصی لکنت زبان 09121623463 | تهران بزرگراه نیایش فرعی بلوار پونک

شخصی که مدام به او گفته شده تو کم هوش و کم حافظه‌ای به صورت ناخودآگاه در یادگیری ضعیف عمل خواهد کرد چرا که این موضوع را به خود تلقین کرده و توانایی حافظه خود را نادیده می‌گیرد، به این جهت داشتن اعتماد به نفس در داشتن ذهنی قوی‌تر نقش دارد و سبب یادگیری بهتر می‌شود.

بعضی از افراد به خود تلقین منفی می‌کنند مثلا می‌گویند حافظه‌ام ضعیف شده، دچار فراموشی شده‌ام، مطالب را خوب نمی‌توانم به حافظه بسپارم و امثال‌ این‌ جملات منفی که سبب القا این می‌شود که آنها از مغزشان کمتر استفاده کنند. مغز مثل وسیله‌ای است که اگر مورد استفاده قرار نگیرد بعد از مدتی زنگ می‌زند و از کار می‌افتد و اگر از آن استفاده نشود رو به روز ضعیف‌تر می‌شود. شما نیز با خواندن این مقاله حتما به این موضوع می‌رسید که کمبود توانایی ذهنی یک امری نسبی است و با پشتکار می‌توان آن را بهبود داد پس به خود اعتماد داشته باشید.

برای تقویت حافظه خوب بخوابید

خواب کافی یکی از عوامل مهم در تقویت حافظه است ، خواب یعنی شارژ دوباره، در طول روز که خسته می‌شویم و یک خواب کوتاه می‌کنیم جسم و روح انرژی از دست رفته را باز میابند و به اصطلاح شارژ می‌شود، همین طور شب که می‌خوابیم انرژی در طول روز از دست داده‌ایم را دوباره بدست می‌آوریم، اما درست خوابیدن خیلی مهم است، خیلی از افراد هستند که خیلی می‌خوابند اما سرحال و شاداب نیستند و برعکس افرادی با اینکه کمتر می‌خوابند اما سرحال هستند. داشتن استراحت و خواب کافی و درست تاثیر بسزایی در عملکرد مغز دارد که نباید به هیچ وجه از آن غافل شد.

ادامه مطلب  تشخیص اختلالات گفتاری ناشی از تاخیر در کودکان 09121623463، آزادگان میدان آزادگان خیابان تعاون

تقویت ذهن

غذاهای مفید برای تقویت حافظه

یکی از مباحث خیلی مهم در تقویت حافظه مبحث تغذیه است که معمولا کمتر به آن توجه می‌شود، اینکه چه غذاهایی برای مغز مفید است و چه نوع غذاهایی برای حافظه ضرر دارند، تغذیه مناسب بر روی حافظه مناسب است و بررسی‌ها نشان داده مصرف کربوهیدرات قدرت یادآوری مطالب را بهبود می‌بخشد و مصرف منظم و با حجم کم وعده‌های غذایی عملکرد بهتری به مغز می‌دهد،

برای تقویت حافظه اول از همه غذاهای سالم بخورید چنانچه استفاده از یک رژیم غذایی سالم و مناسب نه تنها برای جسمتان مفید است، بلکه برای مغز و حافظه تان نیز لازم است. بر طبق نظرات آکادمی عصب شناسی آمریکا، خوردن میوه ها و سبزیجاتی که حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان هستند؛ مثل توت ها، مرکبات، اسفناج، هویج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و سیب زمینی شیرین می تواند تا 11 درصد احتمال سکته را پایین بیاورد.

تحقیق دیگری نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های موجود در ذغال اخته و انواع میوه های جنگلی و انگور می تواند توانایی ارتباط سلول های مغزی را با یکدیگر بالا برده و خطر آسیب رسیدن به آنها را پایین آورد.

به جز میوه و سبزیجات، مواد دیگری مثل کارکامین و همچنین ویتامین های B مثل نیاسین و اسید فولیک نیز در این زمینه کمک کننده هستند و خطر ابتلا به آلزایمر را پایین می آورند.

جینکو بیلوبا نام گیاهی بسیار مشهور است که ازسالیان دور به عنوان دارویی سنتی برای تقویت حافظه استفاده می شده است. خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و می تواند از آسیب رسیدن به رگ های خونی در مغز جلوگیری کند. همچنین می تواند جریان خون را در مغز بالا ببرد و با حفظ قابلیت ارتجاعی رگ ها، اکسیژن و مواد مغذی را به سلول ها برساند.

ادامه مطلب  ما چرا باید به گفتاردرمانگر مراجعه کنیم ؟

ویتامین های B را فراموش نکنید ؛ از ویتامین های B در بسیاری از عملیات متابولیک بدن استفاده می شود و برای سلامتی عمومی بدن بسیار لازم هستند. در رابطه با مغز دو تا از این ویتامین ها اهمیت بیشتری پیدا می کنند:ویتامین B12 و اسید فولیک.

ویتامین B12 برای حفظ غلاف میلین(ماده ی سفید چربی که غلاف بعضی اعصاب را می پوشاند و باعث می شود که به درستی کار کنند).
اسید فولیک هم ماده ی بسیار موثری برای مغز است که باعث بهتر کار کردن انتقال دهنده های عصبی می شود. اگر میزان اسید فولیک مغز کم شود، احتمال از دست رفتن حافظه بیشتر می شود.

انواع به خصوصی از اسید آمینه برای تقویت مغز کاربرد دارند. به طور مثال ال – تائورین یک محافظ عصبی قوی است که از سلول های عصبی در مواجه به استرس و فشارها محافظت می کند. پیروگلوتامین ال نیز برای متابولیسم سلول های عصبی کاربرد دارند و DMAE نیز مشاهده شده است که باعث تقویت حافظه ی کوتاه مدت می شود.

ورزش و حافظه

ورزش های موثر در تقویت حافظه

40 دقیقه ورزش هوازی 3 بار در هفته به مدت یک سال می تواند سایز هیپوکامپوس یک فرد بالغ را به اندازه 2 درصد افزایش دهد. بنا بر نتیجه تحقیقات دانشگاه ایلینوی، این عمل باعث بهبود چشمگیر حافظه می شود. البته دانشمندان هنوز علت این افزایش حجم با ورزش های هوازی را متوجه نشده اند. راه رفتن تند، دوچرخه سواری با شدت متوسط، دویدن نرم و شنا نمونه هایی عالی از ورزش های هوازی هستند.

کار با وزنه برای تقویت حافظه

نتایج تحقیقات دانشمندان برزیلی که در ژورنال« علوم پزشکی و ورزش» به چاپ رسیده نشان می دهد، تمرینات قدرتی به مدت 60 دقیقه و 3 بار در هفته به مدت 6 ماه باعث بهبود حافظه کوتاه و بلندمدت می شود. تحقیقات دانشمندان دانشگاه UCLA نیز مشخص کرده، علت این اتفاق نیاز به تمرکز بالا موقع کار با وزنه در حرکات مختلف است که باعث ایجاد یک چالش ادراکی در مغز می شود (دقیقا برعکس انجام یک حرکت تکراری و مداوم مثل دویدن).

ادامه مطلب  گفتگوی آنلاین دکترگفتاردرمانی کرج ۵ تیرماه ۱۴۰۰| آشنایی با اختصارات رایج پرونده های پزشکی

تمرینات استقامتی برای نوسازی نورون ها و تقویت حافظه

انجام تمرینات دوره ای با شدت بالا یا تمرینات استقامتی به نحوی که ضربان قلب 80 تا 85 درصد بیشتر از ضربان قبلی باشد، سطح هورمون های وابسته به سلامت مغز را به بالاترین حد ممکن می رساند. بهتر است این تمرینات در2جلسه 30 دقیقه ای انجام شوند. ورزش های گروهی مثل فوتبال برای این منظور عالی هستند چون علاوه بر ویژگی های ورزشی به دلیل ذات اجتماعی خود فواید بیشتری برای مغز خواهند داشت.

چند راه ساده دیگر برای تقویت حافظه

  • باغبانی به شما در تمرکز و تقویت حافظه کمک بسیار می کند. برای این کار از یک یا دو گلدان هم شروع کنید خوب است. شما می توانید به مرور زمان، سبزی جات مورد نیاز تان را پرورش دهید.
  • بازی با کلمات، حل جدول، حل معما، طرح چیستان، شبیه سازی و… به طور کل بازی به صورت جمعی بسیار شادی بخش و ذهن را به فعالیت وادار می کند.
  • حفظ کردن، شعر، داستان، متن فیلم، لغات، یک ترانه، فرمول، گوش دادن به موسیقی موسیقدانان بزرگ، یادگیری یک ترفند و… همه کمک شایانی به تقویت و فعالیت ذهن و حافظه شما می کند.
  • بسیار بخوانید و بنویسید. بلند بخوانید، با تغییر صدا و به جای شخصیت های کتاب یا نویسنده بخوانید. خاطرات روزانه و… را بنویسید.

دوری از مشروبات الکلی !

همه می دانند که نوشیدن مشروبات الکلی باعث از دست دادن حافظه به طور موقت می شود. اما محققین دریافته اند که می تواند عوارض طولانی مدت نیز داشته باشد و روی سلول های مغزی تاثیر بگذارد. تاثیر موقتی آن رابطه ای نزدیک با میزان مصرف نوشیدنی دارد. هرچه میزان بیشتری بنوشید، حافظه تان کندتر خواهد شد.

راهکارهای ساده تقویت حافظه برای همه افراد در سنین مختلف

 

 

اسم و آدرس بهترین گفتاردرمانیهای کرج در  قزل حصار

اسم و آدرس بهترین گفتاردرمانیهای کرج در  آق تپه

اسم و آدرس بهترین گفتاردرمانیهای کرج در  سهرابیه

اسم و آدرس بهترین مطب گفتاردرمانی  کرج در   منطقه 1 شهرداری البرز

اسم و آدرس بهترین مطب گفتاردرمانی  کرج در   منطقه 2 شهرداری البرز

اسم و آدرس بهترین مطب گفتاردرمانی  کرج در   منطقه 3 شهرداری البرز

اسم و آدرس بهترین مطب گفتاردرمانی  کرج در   منطقه 4 شهرداری البرز

اسم و آدرس بهترین مطب گفتاردرمانی  کرج در   مطقه 5 شهرداری البرز

اسم و آدرس بهترین مطب گفتاردرمانی  کرج در   منطقه 6 شهرداری البرز

اسم و آدرس بهترین مطب گفتاردرمانی  کرج در   منطقه 7 شهرداری البرز

اسم و آدرس بهترین مطب گفتاردرمانی  کرج در   منطقه 8 شهرداری البرز

اسم و آدرس بهترین مطب گفتاردرمانی  کرج در   منطقه 9 شهرداری البرز

اسم و آدرس بهترین مطب گفتاردرمانی  کرج در   منطقه 10 شهرداری البرز

اسم و آدرس بهترین مطب گفتاردرمانی  کرج در   منطقه 11 شهرداری البرز

اسم و آدرس بهترین مطب گفتاردرمانی  کرج در   منطقه 12 شهرداری البرز

اسم و آدرس بهترین مطب گفتاردرمانی  کرج در   منطقه 1 شهرداری  کرج

Related posts