1403/08/09
5 بازدید
کودکان مبتلا به اوتیسم با چالشهای متعددی در زمینه مهارتهای اجتماعی و ارتباطی مواجه هستند. مرکز تخصصی گفتاردرمانی گفتار توانگستر در گوهردشت کرج به عنوان یک مرجع معتبر، به ارائه خدمات گفتاردرمانی برای این کودکان میپردازد. در این مقاله، تأثیر گفتاردرمانی بر مهارتهای اجتماعی و ارتباطی کودکان مبتلا به اوتیسم و مستندات علمی مرتبط بررسی میشود.
۱. گفتاردرمانی و اوتیسم
گفتاردرمانی به عنوان یک روش مؤثر در بهبود مهارتهای زبانی و ارتباطی شناخته شده است. تحقیقات نشان میدهد که گفتاردرمانی میتواند به کودکان مبتلا به اوتیسم در زمینههای زیر کمک کند:
- بهبود مهارتهای گفتاری: گفتاردرمانی با تمرکز بر تقویت مهارتهای گفتاری، به کودکان کمک میکند تا تواناییهای زبانی خود را افزایش دهند (American Speech-Language-Hearing Association, 2018).
۲. تأثیر گفتاردرمانی بر مهارتهای اجتماعی
کودکان مبتلا به اوتیسم معمولاً در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل هستند. در مرکز گفتار توانگستر، متخصصان با استفاده از تکنیکهای مخصوص میتوانند به این کودکان کمک کنند تا:
- ارتباط چشمی: توانایی برقراری ارتباط چشمی را افزایش دهند.
- تبادل نظرات: یاد بگیرند که چگونه احساسات و نیازهای خود را به دیگران منتقل کنند.
- درک سیگنالهای اجتماعی: توانایی درک نشانههای غیرکلامی مانند حالات چهره و حرکات بدن را بهبود بخشند.
۳. تقویت مهارتهای ارتباطی
در مرکز گفتار توانگستر، برنامههای گفتاردرمانی شامل تمرینهای هدفمند برای تقویت مهارتهای گفتاری و زبانی است. این مهارتها شامل موارد زیر است:
- تقویت واژگان: یادگیری واژگان جدید و کاربرد آنها در جملات.
- ساختار جملات: یادگیری نحوه ساخت جملات صحیح و معنادار.
- تکنیکهای شنیداری: تمریناتی که به افزایش توانایی شنیداری کمک میکنند (Bishop, D.V.M., 2014).
۴. افزایش اعتماد به نفس
با بهبود مهارتهای ارتباطی، کودکان مبتلا به اوتیسم احساس موفقیت بیشتری خواهند داشت که منجر به افزایش اعتماد به نفس آنها میشود. این اعتماد به نفس به نوبه خود میتواند به برقراری روابط اجتماعی بهتر و کاهش اضطراب در موقعیتهای اجتماعی منجر شود.
۵. مستندات علمی
تحقیقات متعددی نشان دادهاند که گفتاردرمانی میتواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی کودکان مبتلا به اوتیسم را بهبود بخشد:
- American Speech-Language-Hearing Association (2018): تأکید بر اهمیت گفتاردرمانی در بهبود مهارتهای ارتباطی کودکان مبتلا به اوتیسم.
- Bishop, D.V.M. (2014): بررسی تأثیر روشهای مختلف گفتاردرمانی بر روی کودکان مبتلا به اختلالات ارتباطی.